Διαχείριση χρόνου – Μετά το σχολείο

χρονοςΗ διαχείριση χρόνου είναι μια από τις σημαντικότερες δεξιότητες στη ζωή μας. Τις περισσότερες φορές η επιτυχία μας σε κάτι εξαρτάται από τον τρόπο που διαχειριζόμαστε το χρόνο μας. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά. Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που μαθαίνουν να διαχειρίζονται το χρόνο τους από μικρή ηλικία, τείνουν να έχουν περισσότερες σχολικές και ακαδημαϊκές επιτυχίες, καθώς και να είναι πιο επιτυχημένοι επαγγελματίες αργότερα.

Για πολλά παιδιά ο χρόνος μετά το σχολείο μπορεί να σημαίνει αυστηρό πρόγραμμα με πολλές δραστηριότητες όπου η μία ακολουθεί την άλλη. Μπορεί να κάθονται στο ολοήμερο, στη συνέχεια να παρακολουθούν δραστηριότητες, και να τελειώνει η μέρα με διάβασμα και ελάχιστο χρόνο για ξεκούραση. Για άλλα παιδιά μπορεί να σημαίνει ακριβώς το αντίθετο. Μπορεί να παίζουν μετά το σχολείο, να κάνουν βόλτες, να βλέπουν πολλές ώρες τηλεόραση και γενικότερα να διαμορφώνουν το χρόνο τους τελείως ελεύθερα.
Αυτό που είναι σημαντικό για τα παιδιά είναι να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα. Σύμφωνα με το ψυχολόγο Rogge, όταν το πρόγραμμα του παιδιού είναι πολύ αυστηρά οργανωμένο, δεν παίρνει καμία πρωτοβουλία και λειτουργεί περισσότερο σαν στρατιωτάκι παρά ως παιδί. Από την άλλη, όταν το παιδί λειτουργεί στο αντίθετο άκρο διαμορφώνοντας τελείως ελεύθερα το χρόνο του, χάνεται μέσα σε αυτό το χρόνο γιατί μοιάζει να γίνεται ατελείωτος με αποτέλεσμα να μπουχτίζει και να πλήττει.
Η διαχείριση χρόνου είναι μια δεξιότητα η οποία διδάσκεται στα παιδιά, και όσο πιο νωρίς γίνει αυτό, τόσο πιο γρήγορα θα μάθει το παιδί να λειτουργεί υπεύθυνα και ανεξάρτητα έχοντας εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά;
Συζητήστε με το παιδί τη σημασία του να βάζουμε προτεραιότητες και ποια πράγματα μέσα στη μέρα είναι τα πιο σημαντικά και πρέπει να γίνονται πρώτα. Δημιουργήστε με το παιδί μια λίστα προτεραιοτήτων και σκεφτείτε μαζί τις επιλογές που έχει για να διαχειριστεί καλύτερα το χρόνο του. Βοηθήστε το παιδί να δει ποια πράγματα μπορούν και ποια δεν μπορούν να περιμένουν. Σιγά σιγά το παιδί θα αρχίσει να αντιλαμβάνεται πόσο χρόνο χρειάζεται για να είναι εντάξει με τις υποχρεώσεις του και έτσι θα βελτιώνει την παραγωγικότητά του.
  • Τα περισσότερα παιδιά δε θέλουν να ξεκινούν το διάβασμα αμέσως μετά το σχολείο. Χρειάζονται ένα διάλειμμα για να χαλαρώσουν και να ξεκουραστούν. Είναι επομένως πολύ σημαντικό τα παιδιά να έχουν τουλάχιστον 20 λεπτά ελεύθερου χρόνου αποφασίζοντας τα ίδια πώς θα τον διαχειριστούν (είναι καλό η τηλεόραση να μην αποτελεί επιλογή αυτό το χρονικό διάστημα).
  • Θα μπορούσατε να καθιερώστε το διάβασμα μετά το μεσημεριανό φαγητό. Αυτό το σχέδιο δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να έχει χρόνο για να περάσει καλά μετά το σχολείο και να ξεκινήσει τη μελέτη όταν πλέον υπάρχει στο σπίτι ησυχία.
  • Μην πέσετε στην παγίδα να επιτρέψετε στο παιδί να έχει χρόνο για παιχνίδι και μετά το φαγητό. Το παιδί το πιθανότερο είναι να βρίσκει ένα σωρό δικαιολογίες για να καθυστερήσει και να αποφύγει το διάβασμα.
  • Πείτε στο παιδί ότι περιμένετε να ξεκινάει και να ολοκληρώνει το διάβασμα αμέσως μετά το φαγητό έτσι ώστε να έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο τις απογευματινές ώρες. Επιτρέψτε τα ολιγόλεπτα (3-5 λεπτά) τακτικά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης. Τα μικρότερα παιδιά έχουν μικρό εύρος προσοχής και συχνά χρειάζονται αυτά τα διαλείμματα. Μπορούν να σηκωθούν και να περπατήσουν για λίγο, να βγουν στο μπαλκόνι να πάρουν λίγο αέρα και να επιστρέψουν στο διάβασμα. Μην επιτρέψετε τηλεόραση ή άλλα παιχνίδια στα διαλείμματα. Ξεκαθαρίστε στα παιδιά ότι αυτές οι δραστηριότητες επιτρέπονται μόνο όταν έχουν ολοκληρώσει τα καθήκοντα.
  • Χρησιμοποιήστε την ώρα του διαβάσματος χρονόμετρο ή κλεψύδρα, έτσι ώστε το παιδί να αποκτήσει σιγά σιγά την αίσθηση του χρόνου και να υπολογίζει πόση ώρα του παίρνει για να ολοκληρώσει κάτι. Επίσης χρήσιμο είναι το ημερολόγιο τοίχου όπου το παιδί μπορεί να σημειώνει πράγματα και δραστηριότητες, γιορτές και αργίες. Με αυτό τον τρόπο αποκτάει καλύτερη αίσθηση του χρόνου σε βάθος ημερών και μηνών.
  • Δείξτε στο παιδί με τη φυσική σας παρουσία στο χώρο ότι είστε στη διάθεσή του αν σας χρειαστεί κάτι. Αν ζητήσει βοήθεια γιατί πραγματικά δυσκολεύεται, δώστε την, αλλά αποφύγετε να κάνετε πράγματα που μπορεί να κάνει από μόνο του το παιδί.
  • Αν το παιδί αρνείται να κάνει τα μαθήματά του, συζητήστε μαζί του τη σημασία των καθηκόντων και σε τι θα το βοηθήσουν. Εξηγήστε στο παιδί ότι το σχολείο είναι η προτεραιότητά του, και ο χρόνος για παιχνίδι θα υπάρχει μόνο αν είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του. Αν το παιδί συνεχίσει να αρνείται, κρατήστε το μακριά από δραστηριότητες και παιχνίδια. Μπορεί να πάρει παραπάνω από μία ημέρα, αλλά στο τέλος το παιδί θα καταλάβει ότι όσο πιο γρήγορα τελειώνει τα μαθήματα, τόσο πιο σύντομα θα κάνει τα πράγματα που θέλει.
  • Διαμορφώστε τον ελεύθερο χρόνο με τις δραστηριότητες που απολαμβάνει να κάνει το παιδί περισσότερο (π.χ. ποδόσφαιρο, ζωγραφική, μουσική).
  • Εξοικονομήστε χρόνο από την ημέρα για να περάσετε μαζί ως οικογένεια.
Να θυμάστε ότι κάποια πράγματα πρέπει να οργανώνονται και να προγραμματίζονται, και άλλα όχι. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από ανάπαυλα, χρόνο για να κοιτάνε απλά το άπειρο και να κάθονται χωρίς να κάνουν τίποτα. Ο ελεύθερος χρόνος πρέπει να μένει ελεύθερος!
 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΑΡΑΚΟΣ
 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s